21 martie 2013

Lucrurile care ne obsedeaza

Organizare
        A venit deja 2011 si cu totii am tras concluziile pentru anul ce-a trecut, iar eu, dupa un proces de autoanaliza consistent, am realizat ca la capitolul "lucrurile care ne obsedeaza", pot include ordinea, nu neaparat curatenia, cat ordinea si organizarea lucrurilor. Cred ca asta mi se trage de la o carte pe care am citit-o mai demult si care mi-a schimbat perspectiva asupra aranjarii obiectelor din casa si de la birou ("Tehnica organizarii lucrurilor" de Julie Morgenstern, Editura Amaltea, 2005).

      Din perspectiva organizarii, dupa parerea mea, oamenii se impart in doua categorii: ordonati si dezordonati sau "imprastiati", eu fac parte din prima categorie, cu siguranta, motiv pentru care o astfel de carte a avut o influenta asa de mare asupra mea. In schimb daca esti imprastiat, nu cred ca ai nicio sansa sa devii un ordonat, decat daca esti constrans de ceva anume. In orice caz, chestia asta cu ordinea la mine a devenit un "must", iar spatiile pe care le populez in mod normal (acasa si la birou), la sfarsitul zilei, arata de parca n-ar fi fost folosite. De multe ori, cand merg pe strada, ma apasa mizeria care zace de-o parte si de alta a drumului, fara ca nimeni sa o stranga, asa ca iau Erase tool-ul din Photoshop si incep sa o sterg in minte si sa transform spatiile verzi de langa trotuar in zone pline de flori viu colorate.

Dezordine     Tot din cartea respectiva, am invatat sa ma debarasez de obiectele nefolositoare, iar atunci cand cumpar ceva nou, sa ma gandesc unde-i va fi locul si daca acel loc e disponibil sau nu, pentru ca lucrurile care ne inconjoara ar trebui sa ne ajute sa traim mai bine, nu sa ne invadeze intr-atat incat sa ne limiteze libertatea de miscare si expresie. Sunt multi care adora sa stranga obiecte si sa le depoziteze in casa in ideea ca poate candva le vor gasi utilitatea, stiu ca acest lucru are o explicatie psihologica foarte bine argumentata, legata de lipsurile pe care le-au resimtit in copilarie, dar chiar si asa, aceste persoane devin cu sau fara voia lor prizonierele lucrurilor din propria locuinta.

     In America exista meseria de expert in organizarea lucrurilor, iar rolul acestor experti e sa-i ajute pe cei care duc dezordinea si depozitarea la extrem si care sufera de "compulsive hoarding" (depozitare compulsiva) sa se vindece de boala lor si sa acorde obiectelor o alta valoare, care sa nu-i mai sufoce. Pe mine cred ca m-ar prinde o astfel de meserie si cu siguranta as avea multa treaba de facut la cata dezordine e in Romania.

     Tu din ce categorie faci parte? Iti place ordinea sau mai degraba esti genul mai imprastiat, care considera ca dezordinea poate fi o dovada a creativitatii?

 Pe curand,
Alexis

1 comentarii:

Vali spunea...

Eu fac parte din categoria celor care pot fi considerati foarte dezordonati, dar in dezordinea mea exista o ordine, zic eu...adica reusesc sa-mi gasesc lucrurile atunci cand le caut. Daca insa le cauta altcineva in locul meu, atunci incep sa apara problemele... ;-)

Trimiteți un comentariu